برگزاری جلسه هدایت تحصیلی جهت آشنایی والدین دانش آموزان پایه نهم (2)

واحد مشاوره دبیرستان شهید سهام خیام به منظور آشنایی هر چه والدین گرامی دانش آموزان پایه نهم و با عنایت به اهمیت انتخاب رشته دانش آمئزان عزیز؛ افدام به برنامه ریزی جهت برگزاری یک سلسله جلسات آموزشی جهت والدین گرامی نموده است . خانم ها شهناز قاسم پور , طیبه موسوی و مریم فرهادی مشاورین محترم دبیرستان شهیده سهام خیام دوره اول (شاهد دختران ) در این جلسات ضمن ارائه بروشور ها و کلیپ های آموزشی به بیان مطالب مفید در خصوص چگونگی فرآیند انتخاب رشته دانش آموزان می پردازند . بدین جهت لازم است والدین گرامی در تمامی این جلسات حضور فعال داشته باشند تا در انتخاب مسیر آینده ی فرزندان عزیز خود آنان را یاری رسانند. در ادامه گزارش مصور اولین جلسه هدایت تحصلی جهت والدین عزیز را مشاهده فرمائید.

برگزار شدن جلسه هم اندیشی طرح شاهد

 

جلسه هم اندیشی طرح شاهد در مدرسه با حضور خانم هوشنگی مدیر محترم مدرسه، مشاور مدرسه و همچنین دانش آموزان طرح شاهد برگزار شد.

در این جلسه نمرات کارنامه دانش آموزان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از دانش آموزان برتر تقدیر و تشکر به عمل آمد. در ضمن دانش آموزانی که از لحاظ درسی ضعیف بودند نیز کارنامه آنها مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد که با برنامه ریزی صحیح و پیگیری مستمر توسط مشاوران در وضعیت تحصیلی این دانش اموزان تغییرات مثبتی صورت گیرد.

 

اطلاعیه آزمون پیشرفت تحصیلی

هفته گذشته آزمون پیشرفت تحصیلی بچه ها مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نمرات ازمون پیشرفت تحصیلی کلیه  دانش آموزان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و کارنامه های همه دانش اموزان به صورت تک به تک مورد بررسی قرار گرفت و ایرادات و اشکالات آنها بررسی گردید سپس از بین آنها نفرات برتر هر کلاس انتخاب شدند تا در جشنواره مورد تقدیر قرار بگیرند.

شش عامل شایع برهم‌ زننده تمرکز و نحوه مقابله با آنها

 

1. چندکاری
افرادی که همزمان چند کار انجام می‌دهند شاید احساس کنند که زودتر کارهای‌شان را تمام می‌کنند، اما تقریبا همیشه انجام چند کار به طور همزمان از انجام هر کاری در یک زمان بیشتر طول می‌‌کشد. در انجام چند کار با هم جابه‌جایی میان کارها باعث هدر رفتن وقت می‌شود.
 
2. ملال و کسالت
انجام کارهای ملال‌آور توانایی شما را برای تمرکز کاهش می‌دهد و شما را در معرض حواسپرتی قرار می‌دهد.

3. عوامل ذهنی حواس‌پرتی
این عوامل ایجاد کننده حواسپرتی افکاری هستند که در ذهن شما جریان دارند و می‌توانند تاثیری قوی برای شما داشته باشند. یک راه برای خلاص شدن از این افکار آزارنده،‌ ثبت کردن سریع آنها به صورت یادداشت است. برای مثال مواردی که ذهن‌تان را مشغول کرده است،‌ به فهرست کارهای ضروری‌تان اضافه کنید، یا ناکامی‌های‌تان را با نوشتن خاطرات روزانه تخلیه کنید.


4. مزاحمت‌های الکترونیک:

از جمله صدای پیامک ، موسیقی ، تلویزیون و ...



5. خستگی:
بسیاری از بررسی‌ها نشان می‌دهند که کم خوابی ، تمرکز،‌ حافظه کوتاه مدت و سایر کارکردهای ذهنی را مختل می‌کند. هنگامی که از خواب محروم می‌شود، میزان تمرکز و توجه تان افت می‌کند. نیاز به خواب در میان افراد متفاوت است، اما اغلب افراد بزرگسال نیاز به 7 تا 9 ساعت خواب شبانه دارند. دست کم 7 ساعت خواب به شما کمک خواهد تا در طول روز متمرکز بمانید.

6.  اثرات داروها و مسائل پزشکی
اختلال تمرکز ممکن است ناشی از بیماری‌های مانند اختلال بیش‌فعالی و کم‌توجهی (ADHD)، قطع تنفس حین خواب، افسردگی، کم خونی یا بیماری تیروئید باشد. برخی از داروها مانند داروهایی که برای درمان افسردگی، صرع یا عفونت‌های آنفلوآنزا به کار می‌روند،‌ ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی باعث اشکالات تمرکز شوند.

 

چند توصيه مهم كه بايد فراگيران علم از آن مطلع باشند

 

1- حداكثر زماني كه افراد مي توانند فكر خود را بروي موضوعي متمركز كنند بيش از 30 دقيقه نيست ، يعني بايد سعي شود حدود 30 دقيقه بروي يك مطلب تمركز نمود و يا مطالعه داشت و حدود 10 الي 15 دقيقه استراحت نمود سپس مجددا" با همين روال شروع به مطالعه كرد.
 
2- پيش از مطالعه از صرف غذاهاي چرب و سنگين خودداري كنيد. و چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمائيد چون پس از صرف غذاي سنگين بيشتر جريان خون متوجه دستگاه گوارش ميشود تا به هضم و جذب غذا كمك كند و لذا خونرساني به مغز كاهش مي يابد و از قدرت تفكر و تمركز كاسته ميشود . از مصرف الكل و دارو هم خودداري فرمائيد همچنين غذاهاي آردي مثل نان و قندي قدرت ادراك و تمركز را كم مي كند نوشابه هاي گازدارهم همينطور هستند.
 
3- ذهن آدمي با هوش است اگر يادداشت برداريد خود را راحت از حفظ و بياد سپاري مطالب مي كند و نيز همزمان نمي توانيد هم مطلبي را بنويسيد و هم گوش دهيد . پس در حين مطالعه لطفا" يادداشت برداري نمائيد.